maandag 25 december 2017

Kerstmis en Nieuwjaar


Advent is de tijd waarin we naar de geboorte van Jezus toeleven. Aan de kleuters werd verteld hoe ze “een lichtje “voor elkaar kunnen zijn; ( met andere woorden hoe ze lief kunnen zijn voor elkaar). Jullie kinderen kunnen zelf ook voorbeeldjes over “een lichtje zijn”, aanhalen (o.a. koekje delen, elkaar helpen als iemand weent, bordje leeg eten, knuffeltjes geven, flink spelen zonder ruzie,…) Maar in de praktijk loopt het soms mis; ruzie maken om op het hoekje van de bank te zitten, om naast een vriendje te zitten, om de eerste in de rij te staan,…
In godsdienst werd er stapsgewijs naar de geboorte van Jezus toegeleefd.                              Elke dag vertelde de juf. een stukje uit het kerstverhaal.
                         
We versierden onze klas, ook de spar werd versierd in een mooie kerstboom  met slingers en kerstballen, een piek,… Weet  je dat Jules (de klaspop) alle kerstballen, slingers en lichtjes verstopt heeft in de klas; als grapje… De kleuters moesten die allemaal zoeken...!




De kaarsjes van de adventskrans en de lichtjes van de  kerstboom brachten veel licht in ons klasje in deze donkere dagen voor Kerstmis. Het is belangrijk dat alle kinderen een stukje van het kerstgebeuren kunnen vertellen en niet enkel en alleen aandacht voor de kerstman en de pakjes hebben.

Er stond een (kartonnen) kerstboompje in de klas waar we elke morgen één doosje konden uithalen waar er een klein voorwerpje in stak wat met Kerstmis te maken heeft. Dit tot aan de vakantie... Zo konden de kleuters naar deze gebeurtenis toe leven.
Met kerstslingers hebben we heel wat begrippen geoefend. Hoeveel kleuters kunnen de lange slinger vasthouden (tellen), hoeveel  kleuters bij de korte slinger ? Waar zijn er meer/minder kleuters ? We kunnen kleuters wegdoen, bijdoen, waar zijn er evenveel, waar zijn er niet genoeg ?
We hebben kaarsen waargenomen; dikke, dunne, lange, korte, ...
We gingen om met techniek; kaarsjes die in de tocht (wind) staan, dan danst het vlammetje. De kaarsen geven warmte (eens boven de kaars voelen), kaarsen geven licht (we maken licht dicht bij ons gezicht)...We hebben kaarsjes die kunnen drijven op het water en een kaarsje met een knopje en een batterij; dat je wel mag vasthouden.
Tot slot kon de juf. toveren; we plaatsten een brandende kaars onder een glazen bocaal en keken wat er gebeurde!!!!

De kleuters beschilderden hun stalletje.


















Ze bouwden hun eigen stal met houten planken en kartonnen rollen.







































Ze gooiden met zachte ballen door de gaten van de grote kerstboom....
























De kleuters maakten hun eigen taartjes met plasticine en versierden deze met kerstmateriaal.



















De laatste vrijdag voor de vakantie vierden we Kerstfeest in de klas. Het was een heel mooi feest waar de kleuters meer voor elkaar zorgden dan je zou denken.... Dank aan de oma van Guillaume voor de lekkere cake. We hadden ook een grote ijstaart. De kleuters hebben alles smakelijk opgegeten.






















De kleuters leerden ook een nieuwjaarswensje (grote ster met kleine sterretjes). Misschien kan je het versje thuis in de vakantie eens herhalen zodanig dat uw kleuter het vlot kan zeggen op nieuwjaarsdag. 



















Mag ik nog een warme oproep doen om wat materiaal te verzamelen ?
We verzamelen alle kleine voorwerpjes die op kersttaarten, ijstaarten….staan en ook plastieken beeldjes van Maria, Jozef en Jezus….waar de kleuters zelf kunnen mee spelen.

voor meer foto's klik hier; Kerstmis en Nieuwjaar

Nog veel warmte en gezelligheid in de kerstvakantie.  De dinsdag na de vakantie komt er een studente stage lopen in de klas; Chloë Bulckaert.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten