donderdag 29 maart 2018

De kippen en Pasen



Laatste thema’s; “kippen in het kippenhok”
“Pasen, klokken luiden”.
Door het koude, wisselvallige weer zijn we met de kleuters niet op lentewandeling gegaan. Maar de kleuters hebben wel een kip kunnen waarnemen in de klas. De kleuters hebben die kip van heel dichtbij kunnen zien, horen, ruiken, …Heel wat zintuigen kwamen aan bod, de kleuters konden verwoorden wat ze waargenomen hebben. Het was wel een heel speciale kip; ze had geen rode kam, geen rode lellen en ze had een zwarte snavel....De kip had ook een bruin eitje gelegd.

De kippen eten maïs; wij maakten met de maïs popcorn. Wat arachideolie in de kom en dan de maïs er op gieten. En dan het vuur aanzetten en luisteren......De kom was helemaal vol.


De kleuters konden allemaal proeven van de popcorn (met wat poedersuiker er op). Heel de kom was leeg!!!!

Tijdens een spel konden de kleuters het juiste ei bij de kip zoeken. Alle eitjes verschillen van uitzicht.



De kleuters hebben ook heel wat getekend en geknipt; o.a. een kip.


De kleuters konden  om het eerst een plastieken eitje in een lepel overbrengen.

We hebben heel wat eitjes geteld (tot 4); de kleuters rolden met de dobbelsteen en stopten evenveel eitjes in de doos. Dit deden we eerst in de kring, later konden de kleuters dit in een klein groepje spelen en zien wie er eerst gewonnen was. Veel begrippen kwamen hier aan bod; veel,weinig-meer, minder-vol, leeg-minst en meest-evenveel...



In ons keukentje speelden de kleuters met allerlei eitjes in eierdozen, eierdopjes en eierkartonnen. 


Ze maakten  ook eitjes met de plasticine. Met groot bouwmateriaal; houten blokken, kartonnen kokers, eierdozen konden ze zelf een kippenhok maken… 
Ze konden eierdozen vullen met allerlei blokjes.


De kleuters versierden gekleurde eitjes m et knopen en rubber figuurtjes.



Plastieken eieren aanvullen met de juiste vorm.

Samen met de kleuters werd er naar het paasfeest toegeleefd. Elke dag kon er een kleuter een eitje uit de doos halen om aan de paasboom (krulwilg) te hangen, (waar er al groene knopjes en blaadjes aan groeien) (lente).


 Als de eierdoos leeg is en alle eitjes aan de boom hangen (hoog en laag), is het paasvakantie, komen de paasklokken en is het feest van Jezus; Pasen. Met prenten werd er verteld over de klokken en de paashaas. De paasklokken brengen geen chocolade in de klas (goede week), De kleuters hebben wel een mandje gemaakt om thuis te gebruiken.



De kleuters maken zich klaar om Paasfeest te vieren; om goed te zijn voor elkaar en om voor elkaar te zorgen.


Iedereen hoort er bij in onze klas. Op een woensdag kwamen alle kleuters en ook juf. Melanie met twee verschillende sokken aan naar de klas.
Zo willen wij duidelijk maken dat wij in onze klas proberen om het voor onze Bruce (met het syndroom van Down) zo leuk als mogelijk te maken. Iedereen zorgt voor hem. 
Op deze speciale dag besteden wij aandacht aan de kinderen met deze beperking en stond ons vriendje Bruce eens in de kijker.





Tijdens de godsdienstlesjes werkten we met jullie kleine bengels ook rond; de intocht van Jezus in Jeruzalem; waar we zelf met takjes zwaaiden. Samen aan tafel; waar we samen aan de ontbijttafel brood met choco hebben gegeten. Het laatste avondmaal, de dood en de verrijzenis van Jezus. Jezus hangt aan het kruis met geopende armen; Jezus opent zijn armen voor iedereen. Als iedereen over Jezus blijft vertellen, zal Jezus steeds levendig aanwezig zijn onder de mensen.

     Zalig Paasfeest    juf. Martine en juf. Melanie     


voor meer foto's klik hier; de kippen en Pasen




Geen opmerkingen:

Een reactie posten