zondag 18 december 2016

Kerstmis en Nieuwjaar

Laatste thema; “Een lichtje in ons hartje” (Kerstmis)

Advent is de tijd waarin we naar de geboorte van Jezus toeleven. Aan de kleuters wordt verteld hoe ze “een lichtje “ voor elkaar kunnen zijn; ( met andere woorden hoe ze lief
kunnen zijn voor elkaar). De ruziemakers worden soms ook “donderwolkjes” genoemd. Jullie kinderen kunnen zelf ook voorbeeldjes over “een lichtje zijn”, aanhalen (o.a.
koekje delen, elkaar helpen als iemand weent, bordje leeg eten, knuffeltjes geven, flink spelen zonder ruzie,…)
Maar in de praktijk loopt het dikwijls mis; ruzie maken om op het hoekje van de bank te zitten, om naast een vriendje te zitten, om de eerste in de rij te staan,…

Tijdens het godsdienstmomentje wordt er stapsgewijs naar de geboorte van Jezus toegeleefd. Elke dag vertelt de juf. een stukje uit het kerstverhaal, je kan ook Maria, de engel, Jozef, Jezus, de herders… vooraan in ons klasje bewonderen; in het stalletje. Door het verhaal in een rollenspel en met kledij en attributen te spelen, wordt de chronologie veel duidelijker en kunnen de kleuters zich gemakkelijker inleven. Ook in de poppenhoek mogen de kleuters vrij met het materiaal spelen.

We versieren onze klas, ook de spar wordt versierd in een mooie kerstboom  met slingers en kerstballen, een piek,… Weet  je dat Jules (de klaspop) alle kerstballen, slingers en lichtjes verstopt heeft in de klas; als grapje… De kleuters moesten die allemaal zoeken...!


























De kaarsjes van de adventskrans en de lichtjes van de  kerstboom brengen veel licht in ons klasje in deze donkere dagen voor Kerstmis. Het is belangrijk dat alle kinderen een stukje van het kerstgebeuren kunnen vertellen en niet enkel en alleen aandacht voor de kerstman en de pakjes hebben.

-Er staat een (kartonnen) kerstboompje in de klas waar we elke morgen één doosje kunnen uithalen waar er een klein voorwerpje in steekt wat met Kerstmis te maken heeft. Iedere dag komt een ander cijfer aan bod. Dit tot aan de vakantie... Zo kunnen de kleuters naar Kerstmis toe leven.
-Met kerstslingers hebben we heel wat begrippen geoefend. Hoeveel kleuters kunnen de lange slinger vasthouden (tellen), hoeveel  kleuters bij de korte slinger ? Waar zijn er meer/minder kleuters ? We kunnen kleuters wegdoen, bijdoen, waar zijn er evenveel ?
-We hebben kaarsen waargenomen; dikke, dunne, lange, korte, ...
We gaan om met techniek; kaarsjes die in de tocht (wind) staan, dan danst het vlammetje. De kaarsen geven warmte (eens boven de kaars voelen), kaarsen geven licht (we maken licht dicht bij ons gezicht)...We hebben kaarsjes die kunnen drijven op het water en een kaarsje met een knopje en een batterij; dat je wel mag vasthouden.
Tot slot kan de juf. toveren; we plaatsen een brandende kaars onder een glazen bocaal en kijken wat er gebeurt!!!!

De kleuters kunnen met gekleurde ballen door de gaten (gekleurde kerstballen) gooien; de kerstboom is op een laken geschilderd.




Ze maken taartjes van plasticine en versieren die met allerlei kerstmateriaal; (van op de echte kersttaarten).
foto's Kerstmis


De laatste donderdagvoormiddag voor de kerstvakantie wordt er dan bij ons Kerstfeest gevierd. Wij doen dat samen met onze klaspop Jules en de eerste kleuterklas van juf. Trees. In de verwarmde gang worden de tafels klaargezet. Er wordt gezorgd voor stemmige kerstmuziek, voor sfeervol gedekte tafels. We bidden en we zingen onze kerstliedjes,…Natuurlijk hoort daar ook een lekker hapje en een drankje bij.
(De kleuters eten dan geen fruit tijdens de speeltijd, dat kunnen ze in de namiddag opeten).

De donderdagnamiddag krijgen de kleuters alle werkjes , hun stalletje, hun nieuwjaarsbrief (trommel) en hun liedjesbundel mee.

Misschien kan je het versje voor Nieuwjaar thuis in de vakantie eens herhalen zodanig dat uw kleuter het vlot kan zeggen op nieuwjaarsdag.(het versje hangt onderaan de trommel waarmee de kleuters hun versje opzeggen).


ZALIG  KERSTFEEST en GELUKKIG NIEUWJAAR 
juf. Martine

Geen opmerkingen:

Een reactie posten