Papa's feest.
De jongens van de klas mochten eens de
stropdas van papa aan hebben. Hoe trekt papa zijn stropdas aan ? (zonder knoop
of met een knoop erin, op welke plaats ?)
De de
lengte van de dassen werd eens bekeken. Hoeveel kleuters kunnen de das (niet
geknoopt) vasthouden ? (7) En hoeveel kindjes kunnen de geknoopte das vasthouden
? (3) Waar zijn er het meest ? en het minst ? of evenveel ?
De
kleuters konden zich naar hartenlust verkleden zoals mama of papa en ze konden
volop situaties fantaseren en spelen; weggaan op reis,
In de donkere badkamer gingen de
kleuters (per 2) op zoek naar het scheerapparaat van papa. De kleuters waren
daarbij geblinddoekt en stapten op het geluid af.
Bij een associatieoefening mochten de
kleuters prenten kiezen die bij het werk van papa passen, bv. vlees bij de
beenhouwer, brood bij de bakker, vuur bij de brandweerman, de dokterstas bij de
dokter, de houten planken bij de timmerman,….
De juf. heeft spijkers in een plank getimmerd en een stuk van een plank gezaagd.. De kleuters konden met de tang een spijker uit de plank trekken. We deden dit elke morgen, zo konden we tellen hoeveel spijkers er nog in de plank vastzaten; hoeveel keer we nog moesten slapen vooraleer het papa zijn feest is. Wie kon met de schroevendraaier werken...?
Ook deze keer werd er druk geoefend om het versje voor papa onder de knie te krijgen. Hier werd vooral de nadruk gelegd op het expressief uitbeelden, alsook op het durven opzeggen. Onze Jules (de klaspop), werd verkleed zoals papa (met hemd en stropdas) en luisterde naar de kindjes die hun versje alleen konden zeggen.
meer foto's; papa's feest
De juf. heeft spijkers in een plank getimmerd en een stuk van een plank gezaagd.. De kleuters konden met de tang een spijker uit de plank trekken. We deden dit elke morgen, zo konden we tellen hoeveel spijkers er nog in de plank vastzaten; hoeveel keer we nog moesten slapen vooraleer het papa zijn feest is. Wie kon met de schroevendraaier werken...?
Ook deze keer werd er druk geoefend om het versje voor papa onder de knie te krijgen. Hier werd vooral de nadruk gelegd op het expressief uitbeelden, alsook op het durven opzeggen. Onze Jules (de klaspop), werd verkleed zoals papa (met hemd en stropdas) en luisterde naar de kindjes die hun versje alleen konden zeggen.
meer foto's; papa's feest
Geen opmerkingen:
Een reactie posten